Fler lastbilschaufförer

Hur många förare till lastbilsbranschen behövs inom de närmsta tio åren och hur fungerar det med förarlösa lastbilar som redan rullar på vägarna?

Om du driver ett åkeri vill du självklart att körningarna ska vara så effektiva och enkla att administrera som möjligt. Med en smidig elektronisk körjournal är detta möjligt.

Det råder brist på lastbilschaufförer i Sverige och det gör att de som söker sig till näringen med stor chans får jobb. I Sveriges Radio går det till exempel att läsa om hur vissa åkerier faktiskt erbjuder lastbilskörkort gratis för att lösa förarbristen. Det som orsakar bristen på lastbilschaufförer är bland annat ett vikande intresse allmänt för branschen i sig samtidigt som det finns väldigt få utbildningsplatser. Men även pensionsavgångar är något som gör att det är svårare att hitta förare för åkerierna. Man räknar med att hela 50 000 nya förare behövs inom de närmsta tio åren. Det är en hel del med andra ord.

Förarlösa lastbilar börjar komma

Samtidigt börjar förarlösa lastbilar att rulla på vägarna något som kommer skaka om branschen i grunden, eftersom det som krävs bara är att en person övervakar körningen och så kallat ”fjärrkör” på ett kontrollcenter. Det är DB Schenker som är först ut i Sverige med lastbilar utan förare ute i körningar på vägarna. I en artikel i Ny Teknik går det att läsa om hur detta kan vara ett steg i riktning mot att lösa förarbristen som råder i landet. Lastkapaciteten på en självkörande lastbil är för närvarande 20 ton och räckvidden den kan åka på en laddning av sitt inbyggda batteri är hela 20 mil, därefter måste chauffören leta upp en laddningsplats innan den kan åka vidare längre söderut, västerut, norrut eller österut. Den fjärrstyrda lastbilen saknar helt förarhytt och det gör att den har ännu mer plats över för lastning som matvaror, elektronik, vitvaror eller något annat som ska distribueras runt i landet.